top of page

PETROS PSYLLOS

Programista, elektronik, innowator, przedsiębiorca.

SZTUCZNA INTELIGENCJA | ROZWÓJ |
PETROS PSYLLOS

W ramach swojej działalności zajmuje się wdrażaniem nowoczesnych technologii, w tym m.in. zastosowaniami sztucznej inteligencji, wirtualnymi asystentami, human–computer interaction i ochroną zdrowia. Uznany przez amerykańskiego Forbesa za jednego z 30 najlepszych europejskich innowatorów oraz Massachusetts Institute of Technology Review za jednego z 10 najzdolniejszych młodych wynalazców w Polsce. Laureat New Europe 100 – listy największych innowatorów w Europie Środkowo – Wschodniej wg Res Publica, Funduszu Wyszehradzkiego, Google i Financial Times. Pracuje nad komercyjnymi projektami w dziedzinie AI, elektroniki i cyberdiagnozy. Występował jako prelegent podczas wielu krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych i popularnonaukowych. W wolnym czasie odwiedza programy telewizyjne i radiowe, popularyzując nowoczesne technologie i tłumacząc ich działanie. Autor programów popularnonaukowych (m.in. na Kanale Sportowym, a obecnie na Kanale Zero – codzienny kącik naukowy w ramach pasma porannego).

Tematy wykładów / warsztatów:

1. Przyszłość jest tu i teraz: jak nowoczesne technologie i metatrendy radykalnie zmienią nasz świat i jak się do tego przygotować? (1-2h)

– Co nas czeka za kilka lat? Jak przyspieszające wykładniczo technologie i trendy (takie jak sztuczna inteligencja, głębokie uczenie, Big data, Internet rzeczy, chatboty, roboty społeczne, neuromorficzne komputery, rozszerzona i wirtualna rzeczywistość, druk 3D i 4D, medycyna precyzyjna, nanotechnologia, Internet ciał oraz inne) radykalnie zmienią nasz świat i nasze życie?

– Jakie są ostatnie osiągnięcia w dziedzinie AI/ML? Gdzie dziś jesteśmy i co faktycznie mamy (pomijając podkręcanie tematu przez media)? Perspektywy rozwoju dzisiejszej AI i sieci opartych na transformerach (typu Chat GPT) oraz ich możliwości i ograniczenia. Zastanowimy się, czy dalsze zwiększanie rozmiaru sieci będzie nadal przynosiło tak spektakularne efekty? A może zbliżamy się do szklanego sufitu? Jak daleko jesteśmy od symulowania procesów zachodzących w ludzkim mózgu – zarówno pod względem złożoności strukturalnej, jak i zdolności do generalizacji i twórczego myślenia? W jakim kierunku mogą zmierzać prace nad AI? Czy nadchodzi superinteligencja (AGI)? Scenariusze, szanse i zagrożenia.

– Praktyczne narzędzia AI/ML, które można wykorzystywać już dziś w pracy w firmie.

– W jakim kierunku będą zmierzały badania nad nowoczesnymi technologiami wykładniczymi i czego możemy się spodziewać już za kilka lat? Jak się przygotować do tych zmian?

– Czy w Polsce jest miejsce na rozwijanie wykładniczych technologii? Praktyczne przykłady badań oraz firm, które wdrażają te technologie.

Możliwe do poruszenia tematy w rozwinięciu prezentacji (do wybrania; wspólnym mianownikiem jest technologia i wywołane przez nią zmiany):

( Przyszłość zakupów | Przyszłość reklamy | Przyszłość rozrywki (przemysłu czasu wolnego) | Przyszłość edukacji | Przyszłość opieki zdrowotnej | Przyszłość długowieczności | Przyszłość cyborgizacji człowieka (opowiem o swojej współpracy z pierwszym na świecie cyborgiem, Peterem Scott-Morganem) | Przyszłość ubezpieczeń, finansów i nieruchomości | Przyszłość żywności | Przyszłość transportu | Przyszłość automatyzacji i ludzkiej pracy

2. Nadchodzi superinteligencja. Scenariusze, szanse i zagrożenia.

Wprowadzenie do tematu superinteligencji. Bieżący stan badań w dziedzinie sztucznej inteligencji, które mogą prowadzić do rozwoju superinteligencji. Analiza różnych scenariuszy, które mogą prowadzić do pojawienia się superinteligencji. Jak superinteligencja może wpływać na naukę, medycynę, biznes i technologię? Czy istnieją obszary, które mogą doświadczyć przełomowych zmian dzięki superinteligencji? Szanse i zagrożenia. Oraz: rynek pracy w erze sztucznej inteligencji. Automatyzacja sprawi, że zniknie wiele zawodów. Jakie zawody są przyszłościowe? Gdzie maszyny nigdy nie zastąpią człowieka? Rozwój sztucznej inteligencji a przemysł czasu wolnego, opieka nad osobami starszymi, urządzenia pomagające osobom starszym (autonomiczny samochód zawiezie do lekarza, autonomiczny robot domowy posprząta dom), gwarantowany dochód podstawowy.

3. Czy to już się dzieje?

W wykładzie analizuję dynamicznie zmieniającą się rzeczywistość technologiczną przez pryzmat popkultury. Prezentuję wizje z m.in. filmów SF i pokazuję powiązania pomiędzy wątkami filmowymi a światem, w którym żyjemy lub żyć będziemy. Czy technologie przedstawione w filmach są już dziś obecne? Czy rzeczywiście tak jest, jak to pokazują filmy? Jeśli nie, to kiedy dana wizja stanie się realna? Jaki dana technologia ma lub będzie mieć wpływ na nasze życie? Czy jej użycie przyniesie korzyści, czy może same biedy? Będzie to próba odpowiedzi na te pytania na podstawie aktualnych publikacji naukowych i innych dostępnych danych.

4. Wprowadzenie do sztucznej inteligencji – przedstawienie obecnego stanu AI oraz jej przyszłości

Wprowadzenie do sztucznej inteligencji Czym jest inteligencja obliczeniowa, sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe i głębokie uczenie? Historia sztucznej inteligencji, pierwszy elektroniczny model mózgu. Obecne badania nad sztuczną inteligencją i wykorzystywane metody. Chat GPT, generatywna AI. Jak to działa? Gdzie jest stosowane?

5. Kurs promptowania, czyli jak się dogadywać z AI

Jak pisać właściwe prompty, aby uzyskać oczekiwane rezultaty? Jakie są zasady promptowania? Przegląd najciekawszych narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji.

6. Człowiek cyborg – kolejny etap ewolucji
7. Rynek pracy w erze sztucznej inteligencji
8. Medycyna przyszłości
9. Sztuczna inteligencja w biznesie

10. Warsztaty z programowania, AI i elektroniki dla dzieci i młodzieży

Połączenie kreatywności z łatwością nawigowania po świecie technologii, elektroniki i AI. Nikt nie uczy tego w szkole. My widzimy taką potrzebę. Chcemy, żeby nasze dzieci już dziś zdobywały te uniwersalne kompetencje, które pomogą im z większą pewnością przejść przez kolejne etapy edukacji i wyjść dalej w świat. Uczymy kompetencji przyszłości, wskazywanych przez firmę Gartner jako te, które najbardziej zmienią nasz świat w najbliższych latach.

Uczestnicy zapoznają się z podstawami budowania układów elektronicznych, programowania i sztucznej inteligencji. Zajęcia będą odbywały się w formie praktycznych eksperymentów – każdy uczestnik będzie miał do dyspozycji własny zestaw elementów elektronicznych i narzędzia. Razem z prowadzącym przetestują działanie tych podstawowych „cegiełek” i zbudują własne urządzenia. Scenariusz: Uczestnicy budują własnego robota, konstruując hardware – lutują obwody, montują platformę, przykręcają do niej wszystkie elementy. Później tworzą oprogramowanie do sterowania pracą robota, wykorzystując proste metody AI. Na koniec odbywa się konkurs robotów – roboty biorą udział w zawodach, w czasie których odbywa się konkurs. Zostanie przygotowany specjalny tor z przeszkodami. Wygrywa robot, który najlepiej sobie poradzi w rywalizacji.

bottom of page